GDC show vloer – Miraisens en hun haptische VR controller

Het Japanse bedrijf Miraisens brengt al enige tijd “3DHaptics” technologie op de markt. Dit zijn actuatoren die geïntegreerd kunnen worden in verschillende apparaten om zo haptische terugkoppeling te creëren. Het bedrijf stap nu mee in de VR markt met hun versie van een controller. Met een “standaard” layout en het plastiek uiterlijk springt het prototype van de controller nu niet in het oog, maar dat is natuurlijk niet de core business.
HET verkooppunt is natuurlijk de integratie van 2 actuatoren in de controller. De joystick is voorzien van een 2D actuator waardoor die in staat is om kracht links/rechts of boven/onder te geven. In het handvat van de controller zit een “Z-actuator” die rumble kan voorzien. Met een combinatie van die twee worden er verschillende sensatie gecreëerd.
Tijdens de demonstratie konden we de volgende feedback aan het werk voelen:

  • Touwen: In deze demo word de gebruiker enkele verschillende soorten “touw” voorgeschoteld. De actuatoren onder de joysticks van beide controllers worden gebruikt om te laten voelen alsof het touw met toenemende weerstand uitgerokken word. Wanneer bij een ander touw te hard word “getrokken” kan ook de breuk gevoeld worden.
  • Rollende bal: Hier word een bal getoond die een vooraf vastgelegd traject afgaat. De bal gaat op en neer, rolt over hobbelig terrein, en botst tegen zijkanten. Het gevoel van richting en hoogte word gekaderd door de joysticks te verplaatsen. Impact van botsingen tegen de muren word gesimuleerd door de Z-actuator in het handvat.
  • Voeling: Deze demo toont de verschillende grote ordes waarmee de Z-actuator kan presteren. Verschillende materialen, wol, textiel , … kunnen zo nagebootst worden.
  • Zwaardvechten/Schietstand: Bij deze demo word de impact van een zwaardslag of de variabele terugslag van verschillende soorten geweren.

Onze conclusie? Controllers zijn niet de primaire markt van Miraisens en dat valt op bij de motion tracking van de handen. Dat valt te vergeven doordat het hier nog steeds over een prototype gaat en de haptische terugkoppeling goed uitgevoerd is. De controllers zijn wel nog niet in staan om feedback te geven in de grote orde van de Novint Falcon, een bekend input apparaat dat ook haptische terugkoppeling kan leveren.