Hogeschool west-vlaanderen

HOWEST is een dynamische hogeschool met een focus op innovatie, creativiteit en ondernemingszin. Haar kernwaarden ‚serve-empower-care‘ stimuleren een open, 20 pluralistische en internationale kijk op onderwijs, onderzoek en maatschappelijke dienstverlening. In samenwerking met internationaal vooraanstaande academische, social profit en bedrijfspartners, heeft HOWEST een stevige reputatie opgebouwd in toepassingsgericht onderzoek, dienstverlening en levenslang onderwijs.

Digital Arts & Entertainment

Binnen haar opleiding ‘Digital Arts and Entertainment’ (DAE) worden studenten opgeleid tot technical artists en programmeurs voor de internationale game en VFX markt. De opleiding DAE beschikt over een eigen onderzoeksgroep, DAE-Research, die samen met het werkveld state of the art ontwikkelingen van de entertainmentindustrie toepast en valoriseert in non-entertainment contexten. Naast de opleiding en de onderzoeksgroep kan men in hetzelfde gebouw ‘The Level’ een incubator vinden (‘The Hive’) waar ondernemerschap met een link naar gametechnologie gestimuleerd wordt. Op deze manier creëert Howest een biotoop waar opleiding, onderzoek en ondernemerschap elkaar ontmoeten

Binnen de onderzoeksgroep is de focus drievoudig


  • Het onderzoeken en versterken van huidige state of the art in de entertainment game industrie, bijvoorbeeld de automatische generatie van 3D animaties, textures en modellen. Daarnaast is er verkenning van alternatieven voor traditionele input methoden, zoals motion tracking, eye tracking, haptische feedback en fysiologische signalen.
  • Het verkennen en verspreiden van valorisatiepotentieel dat de investeringen van de entertainmentsector, zowel in hardware als software, voor de niet entertainment sectoren zoals zorg, onderwijs, machinebouw enz. aantoont. Voorbeelden hiervan zijn de verkenning van games voor training, een onderzoeksonderbouwde benadering voor toegepast game design, het gebruik van game content creatietechnieken voor snelle prototyping, het inzetten van virtual en augmented reality in verschillende toepassingen enz.
  • Het ondersteunen van fundamenteel universitair onderzoek via de ontwikkeling van interactieve 3D applicaties die gebruik maken van state of the art technologie, bijvoorbeeld het gebruik van virtual reality setups met geïntegreerde eye tracking en head tracking bij perceptie- gedragsonderzoek.
Botenkopersstraat 2, 8500 Kortrijk

Contacteer ons


Vragen of opmerkingen over het project? Geïnteresseerd in een demonstratie van Virtual & Augmented Reality technologie voor uw organisatie? Stuur ons een mail aan de hand van onderstaand formulier.